خانه / مدیریت / نشان دادن ارزش و اهمیت روابط انسانی مدیران با دبیران در محیط‌های آموزشی

نشان دادن ارزش و اهمیت روابط انسانی مدیران با دبیران در محیط‌های آموزشی

دانلود رایگان نشان دادن ارزش و اهمیت روابط انسانی مدیران با دبیران در محیط‌های آموزشی ، مقاله ، تحقیق 

این محصول با ارزش “ نشان دادن ارزش و اهمیت روابط انسانی مدیران با دبیران در محیط‌های آموزشی “را از گوگل فایل دانلود نمایید.

نشان دادن ارزش و اهمیت روابط انسانی مدیران با دبیران در محیط‌های آموزشی

نشان-دادن-ارزش-و-اهمیت-روابط-انسانی-مدیران-با-دبیران-در-محیط‌های-آموزشینشان دادن ارزش و اهمیت روابط انسانی مدیران با دبیران در محیط‌های آموزشی چکیدهتفاوت دنیای امروز با گذشته در این است که امروز پیشرفت فناوری به قدری سریع است که دگرگونی‌های اجتماعی به پای آن نمی‌رسد و نتیجه بی‌امان پیشرفت فناوری این است که انسان امروز به طور بی‌سابقه‌ای در جستجوی معناست در حسرت معاشرت،عظش معنویت دارد. عاشق روابط عمیق انسانی است. به طور کل دانش روابط انسانی روی موضوعاتی همچون روحیه، رهبر، انگیزش، ارتباطات، تصمیم‌گیری مشارکتی، سازمانهای غیررسمی، نیازها، پویایی گروهی و مدیریت دموکراتیک و بالاخره رفتار سازمانی تکیه و توجه دارد.در آموزش و پرورش نقش مدیر بسیار حساس، مهم و چشمگیر است و سنگینی کلیه مسئولیتها و به حرکت درآوردن چرخش مدرسه را به نحو احسن بر عهده دارد. یکی از وظایف مهم مدیریت توسعه و گسترش روابط حسنه بین خود و کارکنان می‌باشد که منجر به کارآیی و پویایی سازمان و رضامندی اعضا می‌شود. نقش اساسی یک مدیر تقویت و تحکیم شخصیت انسانها و حمایت و همکاری و ایجاد انگیزش در افراد است. مدیر باید به طریقی منطقی به برقراری روابطی صحیح با توجه به شخصیت و نقش هر فرد اقدام کند و با کوشش در از بین بردن موانع احترام و توجه به معلمان و تشریک مساعی با آنان سبب آرامش خاطر معلمان گردد. حرمت و شان انسان باید در محیط کار احیاء و حفظ شود نه این که انسانها به مثابه ابزاری در خدمت تولید و بهره‌وری بیشتر قرار گیرند.پژوهش حاضر که با هدف بررسی تاثیر شاخص های مدیریت منابع انسانی در محیط آموزشی بر کیفیت کار دبیران و پیشرفت دانش‌آموزان تدوین و اجرا شده است.در این پژوهش چندین سؤال اساسی فرا روی پژوهشگر بوده است که عبارتند از اینکه :  ۱ ) شاخص های مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش منطقه ۱۵ تا چه  حد رعایت می شود ؟ ۲ ) آیا رعایت شاخص های مدیریت منابع انسانی بر ارتقاء کیفیت آموزش تاثیر دارد؟  ۳ ) آیا متغیر های جنسیت و  میزان تحصیلات و سابقه خدمت بر نگرش دبیران نسبت به تاثیر رعایت شاخص های مدیریت منابع انسانی بر ارتقاء کیفیت آموزش ، تاثیر گذار است؟ شایان ذکر است که سؤالات فوق در قالب چهار فرضیه تدوین شده و نسبت به جمع آوری اطلاعات و آزمون آنها اقدام شده است.جامعه آماری در پژوهش حاضر دبیران  منطقه آموزش و پرورش منطقه ۱۵ بوده است. که از میان آنها نمونه ای به حجم ۳۱۰ نفر از دبیران به روش تصادفی انتخاب  شده اند.پژوهش حاضر که از نوع تحقیق زمینه یابی بوده است ، در دو سطح کتابخانه ای و میدانی انجام شده است. در سطح کتابخانه ای به بررسی پیشینة تحقیق پرداخته و نظریات جامعی در این زمینه جمع آوری شده است ؛ در سطح میدانی نیز با استفاده از روش پیمایشی ، اطلاعات لازم با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس لیکرت و با اعتباری بالغ بر ۹۲/۰  از نمونه مذکور جمع آوری شده است.پس از ارائه و جمع آوری پرسشنامه ، داده ها وارد رایانه شده و با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفته است .واژه های کلیدی: ارتباط، مدیریت آموزشی، ارتباطات میان فردی، ارتباط موثر فهرست مطالبفصل اول   ۱پیشگفتار:   ۲مقدمه:   ۴بیان مسئله   ۶ضرورت و اهمیت موضوع:   ۷اهداف تحقیق:   ۸طرح سوالات مورد پژوهش:   ۸فرضیه‌ها:   ۹روش تحقیق :   ۱۰تعاریف عملیاتی واژه‌ها:   ۱۰مدیریت آموزشی(educational administration)   ۱۱ارتباط موثر:   ۱۱ارتباطات میان فردی :   ۱۲ویژگی ارتباطات میان فردی:   ۱۳پیشینه تحقیق   ۱۴محدودیت های پژوهش   ۱۶منابع :   ۱۸فصل دوم   ۱۹مقدمه   ۲۱چرا ارتباط برقرار می کنیم ؟   ۲۳پیوستار ارتباط :   ۲۳ارتباط انسانی   ۲۵ارزش ، مقام و منزلت انسان   ۲۶ارتباط بین فردی :   ۲۶رهنمودهایی در خصوص مهارت در ارتباطات میان فردی :   ۲۷انواع ارتباط :   ۲۷استفاده از زبان را چگونه می آموزیم؟   ۲۷عوامل تأثیر گذار در روابط بین فردی:   ۳۱راهکارهایی برای تقویت روابط بین فردی:   ۳۲ارتباط موثر:   ۳۲راهکارها و نکات مهم در روانشناختی در ارتباط مؤثر :   ۳۳نظریه های رفتاری :   ۳۶ارتباط در سازمانها   ۳۷ملاک های شناخت مهارت انسانی   ۳۸ملاک های روابط انسانی   ۳۹هدف روابط انسانی   ۴۲مهارت روابط انسانی   ۴۳روابط انسانی   ۴۳اعتماد به دیگران   ۴۴روابط انسانی در سازمان های آموزش و پرورش   ۴۵اهداف مدیریت منابع انسانی :   ۴۶برنامه ریزی   ۴۶ویژگیهای اثربخشی در ارتباطات میان فردی   ۴۷همدلی( Empthy )   ۴۹حمایتگری ( Supportiveness )   ۵۱مثبت گرایی ( Positiveness )   ۵۲تساوی ( Equality )   ۵۳خود آگاهی ( self – awareness )   ۵۳اثر بخشی مدیر   ۵۴نقش مدیریت در ارتباط با روابط انسانی   ۵۵برقراری ارتباط موثر مدیریت   ۵۶مهارتهای مدیران   ۵۶تفاوت اثر بخشی با کارایی :   ۵۹محیط آموزشی مؤثر :   ۶۰وظایف مدیر آموزشی :   ۶۱شاخص های مدیریتی منابع انسانی   ۶۲برقراری توافق وهماهنگی بین اعضاء :   ۶۴فراهم کردن محیط مناسب برای انجام کار:   ۶۵بهبود کیفیت آموزشی و افزایش کارآیی معلمان:   ۶۶منابع :   ۶۷فصل سوم   ۷۰مقدمه   ۷۱جامعه آماری و نمونه پژوهش   ۷۱روش تحقیق   ۷۱ابزار اندازه گیری   ۷۱اعتباریابی پرسشنامه   ۷۲روش تجزیه و تحلیل داده ها   ۷۵آزمون مقایسه میانگین ها   ۷۵کمی سازی داده ها   ۷۶نحوه کمی سازی در پژوهش حاضر   ۷۸تحقیق پیمایشی :   ۷۸تکنیک جمع آوری اطلاعات   ۸۰محتوای سوالات   ۸۱منابع   ۸۴فصل چهارم :   ۸۵مقدمه   ۸۶بخش اول : تجزیه و تحلیل توصیفی   ۸۷بخش دوم : تجزیه و تحلیل استنباطی   ۱۱۱بررسی فرضیه های پژوهش   ۱۱۱الف ) برسی فرضیه های اصلی   ۱۱۱ب ) برسی فرضیه های فرعی   ۱۱۵بخش سوم :  نمودار ها   ۱۲۱فصل پنجم   ۱۴۵مقدمه   ۱۴۶یافته های پژوهش   ۱۴۸پیشنهادات   ۱۵۲مقدمه:مهم‌ترین استراتژی هر سازمان و یا هر جامعه منابع انسانی است. جوامعی در بلند مدت قرین موفقیت خواهند شد که بتوانند منابع انسانی خود را بطور صحیح پرورش دهند. نیروی انسانی در سازمانهای اجتماعی مهمترین منبع سازمانی به شمار می‌رود. مدیریت و رهبری از ارکان سازمان و جامعه است. مدیریت آموزشی در بین سایر انواع مدیریت‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اگر آموزش و پرورش هر جامعه در راس همه مسائل جامعه باشد مدیریت آموزشی نیز با همان منطق جایگاه مهمی در بهسازی و توسعه جامعه دارد. (کیمبل وایلز.طوسی مترجم، ۱۳۷۰)ارتباطات میان فردی، همچون اشکال دیگر رفتار انسانها، می‌تواند در دو حد غایی بسیار اثربخش و بسیار غیراثر بخش مطرح شود. به احتمال بسیار فراوان، هیچ رفتار متقابل انسانی نمی‌تواند کاملاً موفقیت‌آمیز یا کاملاً شکست خورده  و ناکام باشد. می‌تواند بهتر شود و در مقابل،احتمال بدتر شدن آن نیز می‌رود. به عبارت دیگر مفهوم نسبیت در رفتارهای انسانی و بالمآل در ارتباطات میان اشخاص کاملاً حکم فرماست.در کل می‌توان گفت، اثر بخشی ارتباطات میان فردی شامل دو بُعد است اول بعد عمل[۱] گرایانه که در اینجا اثربخشی ارتباطات متوجه دستاورد و موفقیت رسیدن به اهداف و خواسته‌های ارتباط گیرنده یا فرستنده پیام است.بُعد دوم خشنودی شخص[۲] است که در این مورد اثربخشی کنش ارتباطی به لذت و شخصی که از آن برای دست اندرکاران ارتباط حاصل می‌شود مرتبط می‌شود. باید در نظر داشت با توجه به این تقسیم‌بندی نباید تصور شود که این ابعاد همواره از یکدیگر منفک بوده و هر کدام جداگانه عمل می‌کنند. اغلب خشنودی یک نفر از کنش ارتباطی موکول به این است که چقدر به اهداف خود رسیده و به چه میزان از آن فاصله دارد. از سوی دیگر می‌توان گفت بسیاری از مواقع رسیدن به اهداف و احساس موفقیت، مبتنی بر سطحی از رضایت است که کنش متقابل[۳] حاصل شده است. شاید یکی از دشوارترین جنبه‌های کیفی ارتباطات توانایی به کارگیری همدلی در یک رابطه متقابل است به این معنی که آغازگر فراگرد ارتباطی توانایی درست ارائه همدلی به دیگری را داشته باشد.همدلی یعنی احساس کسی را درک کردن به گفته بک رچ([۴]Balk rach)  همدلی یعنی: توانایی یک فرد است که به گونه‌ای تجربی دریابد که فرد دیگری چه تجربه‌ای در یک لحظه موعود و در یک چارچوب مشخص و با توجه به نظر خویشتن دارد.اگر ما توانایی همدلی با دیگران را بیابیم بی‌شک در وضعیتی خواهیم بود که آنان را درک کنیم. درک توام با همدلی انسان را قادر می‌سازد که خود را با شرایط ارتباطی کاملاً وفق دهد و بداند که چه باید بگوید، چگونه باید بگوید و چه زمانی بگوید، چه زمانی ساکت باشد. به هنگام همدلی نیازی به عرضة و ارائه احساس بیگانه نیست مثلاً لزومی ندارد که شادمانی فرد مقابل را عیناً از خود بروز دهیم و یا غم او را آن گونه که هست از خویشتن نشان دهیم آنچه باید به فرد مقابل انتقال دهیم و در فراگرد ارتباطی ما تاثیر فراوان دارد این است که به او بفهمانیم احساس او را درک می‌کنیم و برای آن ارزش و احترام قائلیم. یک رابطه میان فردی و قابل اتکاء باید در یک فضای حمایتگرانه شکل بگیرد زیرا یک ارتباط میان فردی باز و همدلانه نمی‌تواند در یک فضای توام با هراس و تهدید دوام یابد و به زودی به دشواری و گستگی کشیده می‌شود. یک ارتباط میان فردی موثر زمانی رخ می‌دهد که از مثبت‌گرایی نسبی بهره‌مند باشد که این مثبت گرایی در یک ارتباط میان فردی به سه جنبه تکیه دارد. اول، ارتباط میان فردی زمانی به درستی شکل می‌گیرد و پرورش می‌یابد که احترام مثبت و معینی برای خویشتن در نظر داشته باشیم دوم اینکه ارتباطات میان فردی زمانی شکل می‌گیرد و به بالندگی نزدیک می‌شود که احساس خوشایند خود را نسبت به فرد مقابل منتقل کنیم به عبارت دیگر فقط کافی نیست که ما نسبت به کسی احساس خوشایندی داشته باشیم بلکه باید این احساس را به دیگران منتقل کنیم. سوم اینکه یک احساس مثبت و خوشایند در مورد وضعیت عمومی حاکم بر ارتباطات، برای تعامل،یا میان کنش اثربخش بین دو یا چند نفر مهم و حیاتی است. باید در ارتباطات میان فردی ریاست یا خط مشی خاصی وجود داشته باشد که از طریق آن به شناسایی ویژگیهای فردی طرفین ارتباط دست یافت نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که طرفین ارتباط در نظر داشته باشند که هر دو انسان هستند و موجوداتی گرانبها و هر یک دارای خصیصه‌ای هستند که به نوبة خود می‌تواند برای دیگران بسیار ارزشمند باشد.( فرهنگی ، ۱۳۸۲، ص ۱۲۰-۱۱۷)بیان مسئلهدر آموزش و پرورش نقش مدیر بسیار حساس، مهم و چشمگیر است و سنگینی کلیه مسئولیتها و به حرکت درآوردن چرخش مدرسه را به نحو احسن بر عهده دارد. یکی از وظایف مهم مدیریت توسعه و گسترش روابط حسنه بین خود و کارکنان می‌باشد که منجر به کارآیی و پویایی سازمان و رضامندی اعضا می‌شود. نقش اساسی یک مدیر تقویت و تحکیم شخصیت انسانها و حمایت و همکاری و ایجاد انگیزش در افراد است. مدیر باید به طریقی منطقی به برقراری روابطی صحیح با توجه به شخصیت و نقش هر فرد اقدام کند و با کوشش در از بین بردن موانع احترام و توجه به معلمان و تشریک مساعی با آنان سبب آرامش خاطر معلمان گردد. حرمت و شان انسان باید در محیط کار احیاء و حفظ شود نه این که انسانها به مثابه ابزاری در خدمت تولید و بهره‌وری بیشتر قرار گیرند.امروزه بهبود کیفیت در زمینه هایی مثل صنعت وتولید ، بهداشت و آموزش وپرورش یک ضرورت محسوب می شود .درقلمرو آموزش وپرورش به دلایلی نظیر کاهش روز افزون بودجه ها ، پائین بودن سطح دانش ومهارت دانش آموختگان وپافشاری مردم ودولتها برای بازسازی یا بهسازی نظام های آموزشی توجه به کیفیت اهمیت پیداکرده است .کیفیت در آموزش بهره وری از قابلیت ها واستعدادهای دانش آموختگان وبالابردن سطح دانش وآگاهی آنها باتوجه به استاندارهای جهانی .مدیریت منابع انسانی ایجاد پرورش وحفظ سرمایه های انسانی برای دستیابی به اهداف است وچون مدیران یک سازمان با تلاشهای سایر افراد به هدف خویش می رسند باید از دانش مدیریت منابع انسانی شناخت کافی داشته باشند .به طورکلی مدیران باید به ارزش شخصیت هر فرد در مدرسه احترام گذاشته و ضمن رعایت قوانین و مقررات و امور رسمی مدارس ،زمینه‌های رشد و شکوفایی و رضایتمندی معلمان و دانش‌آموزان را فراهم کند. این تحقیق به دنبال این است که بداند شاخص‌های مدیریتی در منابع انسانی در محیط آموزشی بر کیفیت کار دبیران تاثیرگذار است و همچنین بداند آیا رفتار مدیران در برخورد با دبیران در آموزش و پیشرفت دانش‌آموزان تاثیرگذار می‌باشد.یافته‌های این پژوهش می‌تواند در کار آموزشی و بالا بردن کیفیت آن موثر باشد.ضرورت و اهمیت موضوع:پرداختن به حوزه‌های حساس علوم انسانی و اجتماعی نیاز اصلی جامعه بشری حال حاضر می‌باشد که انتخاب موضوع و انجام پژوهش را طلب می‌کند. ضعف‌های فردی و اجتماعی در ایجاد ارتباط، فقدان مهارت شناخت از یکدیگر، داشتن گیرنده‌ها و فرستنده‌های انسانی ناکارآمد.تفاوت دنیای امروز با گذشته در این است که امروز پیشرفت فناوری به قدری سریع است که دگرگونی‌های اجتماعی به پای آن نمی‌رسد و نتیجه بی‌امان پیشرفت فناوری این است که انسان امروز به طور بی‌سابقه‌ای در جستجوی معناست در حسرت معاشرت،عطش معنویت دارد. عاشق روابط عمیق انسانی است. به طور کل دانش روابط انسانی روی موضوعاتی همچون روحیه، رهبر، انگیزش، ارتباطات، تصمیم‌گیری مشارکتی، سازمانهای غیررسمی، نیازها، پویایی گروهی و مدیریت دموکراتیک و بالاخره رفتار سازمانی تکیه و توجه دارد.مدارس محیط های انسانی هستند که بیش از هر سازمان دیگری با انسانها سروکار دارند .توجه به انسانها وتحقق یکی از اهداف آموزش وپرورش که همانا روابط انسانی مطلوب دربین افراد می باشد ، مدیرانی می طلبد که از مهارتهای انسانی برخوردار باشند هر چند مهارتهای دیگر از جمله مهارتهای فنی ومهارت ادارکی برای مدیران لازم است ولی آنچه درتمام سطوح مدیریتی اهمیت دارد مهارتهای انسانی می باشد .کارائی واثر بخشی مدیریتی به ویژه درصنایع فرهنگی درگرو بهره مندی از مهارتهای ارتباطی است ویک مدیر باید از فنون مدیریت منابع انسانی استفاده کند وفقط به این اکتفانشود که آنها رابلد است .اهداف تحقیق:روابط انسانی و تعلیم و تربیت دو مقوله جدانشدنی هستند و هدف آنها رساندن انسانها به تعالی است و هدف این پژوهش نشان دادن ارزش و اهمیت روابط انسانی مدیران با دبیران در محیط‌های آموزشی و تاثیر آن بر کارکرد دبیران می‌باشد و تاثیر این تعامل بر کیفیت آموزش در کشور می‌باشد.مدیران آموزشی مسئولیت سنگینی نسبت به برقراری روابط انسانی سالم و مثبت دارند آنها ضمن آن که بایستی از سلامت فکر و بهداشت روانی بهره‌مند باشند در عین حال باید بکوشند که موجبات رضایت شغلی معلمان در نتیجه افزایش کارآیی آنان را فراهم سازند.طرح سوالات مورد پژوهش:۱- آیا رفتار مدیران با دبیران در امور تدریس تاثیر دارد؟۲- آیا رفتار خوب و مناسب مدیر بر اساس شاخص‌های مدیریت انسانی باعث بالا رفتن رندمان کاری دبیران می‌شود؟۳- آیا رفتار ناشایسته و به دور از شاخص‌های مدیریت انسانی باعث دلسردی دبیران از کار می‌شود؟۴- آیا بهره مندی مدیریت از مهارتهای ارتباط انسانی در بهره وری وکارایی مدیریتی او موثراست فرضیه‌ها:فرضیه های اصلی :۱-بین شاخص های مدیریت منابع انسانی و کیفیت آموزشی رابطه وجود دارد۲- به نظر می رسد شاخص های مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش منطقه ۱۵ در حد مطلوب رعایت نمی شودفرضیه های فرعی :۱-  بین تحصیلات و اعتقاد به تاثیر شاخص های مدیریت منابع انسانی بر کیفیت آموزشی رابطه وجود دارد۲-  بین جنسیت و اعتقاد به رعایت شاخص های مدیریت منابع انسانی و کیفیت آموزشی رابطه وجود دارد۳- بین سابقه خدمت در اعتقاد به رعایت شاخص های مدیریت منابع انسانی و کیفیت آموزشی رابطه وجود دارد. روش تحقیق : روش تحقیق دراین پژوهش در دو سطح کتابخانه ای ومیدانی انجام شده است .تعاریف عملیاتی واژه‌ها:ارتباط: واژه‌ارتباط(communi cution) از ریشه لاتین(communis) به معنای اشتراک گرفته شده است این کلمه در زبان فارسی به صورت مصدر عربی باب افتعال به کار می‌رود که در لغت به معنای پیوند دادن و ربط دادن و به صورت اسم مصدر به معنای بستگی، پیوند، پیوستگی و رابطه کاربرد دارد. پژوهشگران ارتباطات میان واژه ارتباط به معنای مفرد[۵] و واژه ارتباطات به معنای جمع[۶]تفاوت قائل‌اند.ارتباط عبارت است از فن انتقال اطلاعات و افکار و رفتارهای انسانی از یک شخص به شخص دیگر است به طور کلی، هر فرد برای ایجاد ارتباط با دیگران و انتقال پیام‌های خود به آنها از وسایل گوناگون استفاده می‌کند. ارتباط، در واقع هماهنگ شدن فرستنده و گیرنده در رابطه با یک پیام ویژه است.(ویلبرشرام) ارتباط را به مفهوم کنش متقابل اجتماعی بر اساس پیام است.(جرج جرنیر)کلمه ارتباطات به صورت جمع، در علوم ارتباطات به معنای مطالعه پیرامون ابزار و لوازم فنی این پدیده به کار می‌رود حال آنکه معنای، این واژه به صورت مفرد بیانگر فرآیندی است که در آن، پیام از پیام دهنده به پیام گیرنده منتقل می‌شود و به عبارت دیگر به گردش پیام بین فرستنده و گیرنده پیام مربوط می‌شود. ارتباطات میان دو انسان، نوعی رفتار اجتماعی است که از مفهوم فاعلیت یک قطب تا فهم و احساس و رفتار قطب دیگر گسترده است. ارتباطات نوع خاصی از رفتار اجتماعی یا رفتار متقابل است که طی آن مفهوم مورد نظر مستقیماً به کمک علامات مختص موضوع به گیرنده منتقل می‌شود. 

دانلود فایل

این محصول ارزشمند “نشان دادن ارزش و اهمیت روابط انسانی مدیران با دبیران در محیط‌های آموزشی  “توسط پورتال  گوگل فایل  جمع آوری و برای فروش قرار داده شده است.

نظرات خود را در قسمت درج نظر ثبت کنید

منبع: google-file

مطلب پیشنهادی

پیشینه تحقیق و مبانی نظری عملکرد بازار و سرمایه اجتماعی

دانلود رایگان پیشینه تحقیق و مبانی نظری عملکرد بازار و سرمایه اجتماعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *